בזמן שאזרחי המדינה כורעים תחת הנטל וכל ילד שלישי מוגדר כעני, באוצר משדרים אופטימיות עם פרסום נתוני הגירעון

השר משה כחלון

השר משה כחלון יכול להמשיך ולחייך: הממשלה סגרה את שנת 2015 עם גירעון של 2.15% מהתמ"ג – שזה נמוך מהתכנון המקורי שעמד על 2.75%; הכנסות המדינה ממיסי נדל"ן ומיסי הדלק זינקו

כתב: מיכאל מרטינז מאת: מיכאל מרטינז

 10.01.2016 , 21:58


השר כחלון מרוצה היות והשנה החולפת הסתיימה עם גירעון של 24.5 מיליארד שקל, כלומר 2.15% מהתמ"ג שהם נמוכים מהצפי, הגורם המרכזי לשיפור, נעוץ בעובדה הפשוטה, שלמעשה, הממשלה התנהלה בהיעדר תקציב, במשך רוב השנה, במצב כזה נהוג לפעול ע"פ כלל 1/12, לפי התקציב הקודם וכך למעשה נכפת משמעת תקציבית. משרד האוצר פרסם היום נתונים לפיהם רק בחודש דצמבר לבד הסתכם הגירעון ב-16.4 מיליארד שקל.

בזמן שאזרחי המדינה כורעים תחת הנטל וכל ילד שלישי מוגדר כעני, באוצר משדרים אופטימיות
בזמן שאזרחי המדינה כורעים תחת הנטל וכל ילד שלישי מוגדר כעני, באוצר משדרים אופטימיות

יעדי הגירעון המקוריים עמדו על 31.4 מיליארד שקל (2.75% תוצר). פקידים באוצר אומרים כי השילוב של ההכנסות הגבוהות ממסים (3.6 מיליארד שקל מעל הצפי) וההוצאות הנמוכות מהצפוי (3.3 מיליארד שקל), הם למעשה הגורם העיקרי להורדת הגירעון ברמה השנתית. גורמים באוצר מסבירים שלבד מהצעדים שננקטו לפי התוכנית, השנה בוצע גיוס, של 19.3 מיליארד שקל, בהנפקות אג"ח לציבור, אשר תרמו באופן משמעותי למימון הגירעון.

בשנת 2015 הוצאות הממשלה עמדו על 325.7 מיליארד שקל, לעומת התכנון המקורי שעמד על  329 מיליארד שקל. מסכום זה, תשלומי הריבית על החוב הממשלתי הסתכמו ב 30.6 מיליארד שקל וזהו שיפור לעומת 31 מיליארד שקל ב-2014. בנתח העיקרי שהוא הוצאות משרדי הממשלה עצמם, חל גידול טבעי בסדר גודל של  5% לעומת שנת 2014 ובסה"כ עמדו על 276.5 מיליארד שקל.

מיחד בשנת 2015 ההכנסות ממסים עלו ב 7.1%  לסך של 261.7 מיליארד שקל. להם הצטרפו גם 10 מיליארד שקל בסיוע ביטחוני מארה"ב. מאידך סך ההכנסות הכולל היה נמוך מהתכנון כאשר ההכנסות עמדו על 268.5 מיליארד שקל, לעומת 297.6 מיליארד שקל בתכנון המקורי.

בחודש יוני השנה, הועלו שיעורי מס הרכישה על דירות נוספות, לפיכך גם גדל שיעור הגבייה בתחום. עיקר הגידול השנה היה באזור ת"א, בו נרשמה עלייה בשיעור של 51% ובאזורים נוספים כגון  נתניה בה נרשמה עליה בשיעור של כ 42%.  מחצית מהעלייה בגבייה ברמה הארצית נובעת למעשה מהעלייה במס הרכישה באזורים האלה.בהכנסות ממסי הסיגריות  והטבק נרשמו ירידות של 14% לכדי 634 מיליון שקל ולעומת זאת למרות האופק הנוח בתחום האנרגיה, היות ונתגלו מאגרי גז טבעי אדירים, ההכנסות ממסי הדלק השונים עלו ב- 5.8% בשנה החולפת לכדי שיא כל הזמנים ועמדו על כ-17.2 מיליארד שקל.

כאשר מנתחים את כלל ההכנסות ממסים, ניתן לראות באופן ברור כי ההכנסות ממסים עקיפים רשמו עלייה של 3% ל-126.6 מיליארד שקל וגם ההכנסות ממסים ישירים רשמו עלייה לא מבוטלת של 10% לסך של 135.4 מיליארד שקל, שהם כ 52% מסך ההכנסות ממסים. באוצר יודעים לספר  בהקשר לזה כי היות והגבייה בשנת 2014 הושפעה מהקיפאון בעסקאות בגלל התוכנית למע"מ 0% על דירות חדשות, תוכנית שבסופו של דבר לא יצאה לפועל, לפיכך השנה ההכנסות ממסי נדל"ן קפצו ב 37%  עד לרמה של 10.6 מיליארד שקל.

אם נשנה את צורת ההתבוננות לרגע, ניתן לומר גם, שהממשלה צמצמה על חשבון האזרח הפשוט לפחות 3.3 מיליארד שקלים מהתכנון, יתרה מזאת, חלה השנה הגברה בגביית מיסים 3.6 מיליארד שקלים מעל לתכנון המקורי וזה אומר שאזרחי המדינה שילמו יותר. אז נכון שבשקפים ובגרפים שמשרד האוצר מציג חל שיפור לכאורה, אך למעשה, השנה הוחמר המצב אצל האזרח הפשוט, העניים עניים יותר ומעמד הביניים ממשיך לקרוס.

לקריאת כתבת העוני בישראל 2015

About The Author

Related posts

Leave a Reply