מחדלים והזנחה פושעת; האם ראש עיריית חדרה והמנכ"ל צריכים להתפטר מתפקידם? הגיע הזמן שהמשטרה תפתח בחקירה לרשלנות

חלפו למעלה מ- 5 שנים, מאומה לא בוצע. צילום: מיכאל מרטינז.

מאות נפגעים, עשרות פצועים קשה והרוגים בקטע כביש 4 שבתחומה של עיריית חדרה; חיי התושבים בסכנה; ללא מעברי חצייה, מדרכות או מעקות, ללא תאורה תקינה וכביש משובש, כתוצאה מכך אנשים נדרסים, נופלים ונפצעים, בעקבות רשלנותם של קברניטי העירייה. אחרי כ"כ הרבה התראות, ישיבות ותכנונים, צביקה גנדלמן ומנכ"ל העירייה לא מצאו לנכון לטפל ולתקן את המפגע החמור ולשפר את מצב הכביש המדובר.

מיכאל מרטינז מאת: מיכאל מרטינז  וארז אלגון  –  עורך: עודד ליבנה

 13.02.2016 , 22.05


רשלנות תורמת, ואחריות למחדל; מי אשם? צילום: מיכאל מרטינז.
רשלנות תורמת, ואחריות למחדל; מי אשם? צילום: מיכאל מרטינז.

ביום שני ה-01/02/2016 בשעה 19:30 לערך, חצתה שיראז עויסאת, את קטע כביש-4 ממזרח למערב, הפגיעה הייתה קטלנית והיא נהרגה. אפשר בקלות להטיל את האשמה לתאונה ותוצאותיה על הולכת הרגל, שכן היא חצתה במקום שאין בו מעבר חציה. אולם בדיקה מעמיקה יותר של המקום, מעלה תהיות רבות כמו, למה אין מעברי חצייה, לא מדרכות ולא מעקות בטיחות במקום כ"כ מרכזי?, האם ניתן היה למנוע את התאונה המחרידה?, האם להתנהלותם המזניחה של האחראים, חיים אביטן וצביקה גנדלמן בראשם, יש השפעה תורמת לאסון?, האם לאור הסחבת בהתנהלות לתיקון המצב, עלינו להבין שאין פיקוח על הרשויות, אין דין ולא דיין?

לכתבה: "שיראז בת ה-15 נהרגה בתאונה"

מפת התאונה - ראש העיר ומנכ"ל העירייה רשלנים בצורה חמורה - הנערה נהרגה בעקבות רשלנותם.
מפת התאונה. HNOW.NEWS -כבר שנים שקברניטי העיר פועלים ברשלנות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מה חלקם של עיריית חדרה והעומדים בראשה בקדנציות האחרונות, ראש העיר לשעבר, חיים אביטן וצביקה גנדלמן, ראש העיר המכהן יחד עם סגניו  ומנכ"ל העירייה?  גורמים במשטרה מודים כי מדובר במלכודת להולכי הרגל. כבר למעלה מ 10 שנים שהנושא עולה השכם והערב בדיונים וישיבות מועצת העיר, מדהים לגלות את כמות המלל, סיכומי ישיבות בנושא וההבטחות לביצוע שנאמרו, דיבורים יש למכביר, השנים עוברות ועשייה בפועל, אין!

בפסיקה מ-2003, שופטת בית המשפט העליון דורית בייניש, ציינה: "איני יכולה שלא להביע את תמיהתי על דרך התנהלותה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חדרה, בשעה שנעתרה לבקשתה של חברת צומת האלופים למתן היתר בנייה. לא זו בלבד שהוועדה לא מילאה את תפקידה המהותי כנאמן הציבור ונתנה את היתר הבנייה למרות שהיה בניגוד להוראות בתוכניות החלות, אלא שהיא אף נכשלה בביצוע תפקידה הטכני, הכולל חישוב מדויק של כלל שטחי הבנייה". כ"כ הרבה זמן עבר ונדמה שכלום לא השתנה".

ראש העיר ומנכ"ל העירייה, חייבים לקחת אחריות ולהתפטר.
האם ראש העיר ומנכ"ל העירייה, חייבים לקחת אחריות ולהתפטר?

מתוך ישיבת מועצת העיר 25/03/2009: סיכון הולכי רגל והמשתמשים בדרך בצומת האלופים כביש 4 , הצעתם לסדר של חבר המועצה צביקה גנדלמן וחדווה יחזקאלי כפי שהוגשה בתאריך 15/3/09 נספח 3, יחזקאלי: "בזמנך, אדוני ראש העיר(חיים אביטן), ניתן תקציב ושופצה הכניסה לחדרה בצומת המשטרה. אני לא יודעת איזה מעשה חלם זה היה לדלג על הקטע הזה. הרי רק לפני חודש ימים נפצע שם קשה ילד בן 9". אביטן משיב: "נכון, אתם הדגשתם את הנושא של השדרוג של כביש 4 שרק לפני שלוש שנים, ארבע שנים מביאליק עד לנשיא היה משובש, חשוך, צר וגרוע. פנינו למע"צ עם מכתבים ודיונים ופגישות ולחצים. ואני שמח שהלחץ שלנו נשא פרי ואכן הושקעו 8 מיליון שקל בשדרוג הקטע הזה".  

מתוך ישיבת מועצת העיר 30/09/2009 : הנושא: סיכון הולכי רגל והמשתמשים בדרך, באזור מתחם "צומת האלופים"/כביש 4. אנחנו מתחילים בשאילתא של חבר המועצה צביקה גנדלמן. ראש האופוזיציה, גנדלמן אומר: "נושא היותר מהותי וזה סיפור המעבר הבטוח להולכי הרגל שם. ומה הבעיה? הבעיה היא שבן אדם שרוצה ללכת, אין לו איפה לחצות שם את הכביש", "לנסות לעשות שם מעבר בטוח להולכי רגל, שאנשים יוכלו ללכת שם". "מדובר פה בסכנת נפשות, ואני מציע לא לברוח מהעניין הזה, זה יעלה לנו בדמים בסוף". "חברים, אתם מכירים את הכביש הזה לא פחות טוב ממני. בן אדם שרוצה לחצות אותו, אין לו איפה. זה או בבורקס או ברמזור של תחילת הנשיא. אנשים הולכים שם וחוצים את הכביש או הולכים לאורכו. למה זה לא קורה, אני מניח שאנחנו יודעים, ואני מבקש שתהיה התייחסות לזה".

בישיבה זו, גנדלמן דורש מאביטן, להוסיף מעבר בטוח בדיוק באזור בו נהרגה שיראז ז"ל. מאז נכנס גנדלמן לתפקידו כראש העיר, לא עלה הנושא הבוער ולו פעם אחת בישיבות מועצת העיר וכמובן לא הקים מעבר בטוח להולכי רגל.

מתוך דו"ח מבקר העירייה לשנת 2009: "יותר מעשר שנים התושבים סובלים. התלונה החלה בשנת 1999, פרויקט "צומת האלופים" מסכן חיי התושבים, אין מדרכות מסביב למקטע כביש 4 וצומת האלופים. חוסר במדרכות והמעט שיש מסוכנות, שבורות. דחוף לביצוע. המצב מסוכן מאוד להולכי רגל". "בתאריך 24/8/05 – פנו חברי ועד השכונה לראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, בטענה על אי מילוי ביצוע החלטות ועדת הערר בתיק בנין 6473. היכן האחריות הכוללת של העירייה? כמה זמן הסחבת בטיפול במפגעי האזור אמורה להמשך?"

חלפו למעלה מ- 5 שנים, מאומה לא בוצע. צילום: מיכאל מרטינז.
חלפו למעלה מ- 5 שנים, מאומה לא בוצע. צילום: מיכאל מרטינז.

מתוך סיכום סיור מח' רישוי בניה בעירייה, 06/05/2010 : "אינג' יהושע אבישר, מנהל מח' פיתוח תשתיות, מעדכן שבתוך חצי שנה מע"צ (נתיבי ישראל) יתחיל בביצוע טיפול באזור כיכר המשטרה להחלפת הכיכר בצומת מרומזרת, במסגרת הטיפול יבוצעו מדרכות ושיפור כבישים לאורכו של כביש 4". חלפו למעלה מ- 5 שנים, מאומה לא בוצע.

מתוך שאילתא של צביקה גנדלמן לעירייה 23/05/2010 : בקטע כביש 4 המדובר. התוכנית טרם אושרה ע"י הועדה המחוזית, "עלינו מוטלת החובה למנוע סכנה מהמשתמשים בדרך וחלילה לא להגיע למצב בו יהיו במקום קורבנות בנפש". כותב גנדלמן: ביום 25/3/2009 העליתי את הנושא לדיון, ציטוט מפרוטוקול: חיים אביטן: "עיריית חדרה ערה לנושא, ותנקוט בכל האמצעים לתקון המצב, אושר פה אחד! גנדלמן תוקף את קודמו: "ראש העיר אמר, ראש העיר הבטיח, אבל דבר לא קרה והסיכון למשתמשים בדרך נמשך יום יום, שעה שעה".   גנדלמן מבקש הצעת החלטה:  "מועצת העיר מורה לגורמים המוסמכים בעירייה לפעול לאלתר כדי להביא להסדרת מעבר בטוח להולכי רגל עד שתאושר התכנית הסטטוטורית לשדרוג האזור ויסתיימו העבודות בפועל".

מתוך ישיבת מועצת העיר 30/06/2010 : צומת האלופים – כביש 4 הצעתו לסדר של חבר המועצה צביקה גנדלמן. גנדלמן: "סוגיה ישנה נושנה, כבר עלתה פה בפעם השנייה אם לא השלישית, סוגיית כביש 4". "לצערנו שום דבר לא קורה עם זה". "בואו נפסיק לדבר, העסק שם הוא בטיחותי, העסק הוא מסוכן, שם הכביש כולנו מכירים אותו. ודי לדיבורים, בואו נתחיל לעשות משהו עם זה".

עברו כ 6 שנים – לא בוצע מאומה!

מתוך ישיבת מועצת העיר 26/06/2012: אבישי קימלדורף, מהנדס העיר : "החברה הלאומית לדרכים, מע"צ(נתיבי ישראל), יוצאת בחודש הבא לפרויקט ענק בהיקף של 25 מיליון שקל, מימון מלא של המדינה, לשדרוג כביש 4 בתחום חדרה, רמזור בצומת המשטרה, המדרכות, הרחבת הכביש, תאורה, בטיחות. כחלק מהפרויקט הזה, העירייה צריכה להשלים רחוב אחורי, ע"מ לשפר את הנגישות לעסקים. זה תקציב התכנון של הרחוב הזה". עברו 4 שנים – לא בוצע כלום!

גנדלמן, מי שעמד בראש המחנה התוקף למען תיקון המפגעים בצומת, לא עשה מאומה מאז נתמנה לראשות העיר, גם לא פתרון זמני למעבר הולכי רגל כפי שדרש מקודמו. 

ללא מעבר חצייה - הולכת רגל שאין לה ברירה חוצה את הכביש
ללא מעבר חצייה – הולכת רגל שאין לה ברירה חוצה את הכביש. צילום: מיכאל מרטינז.

על מי מוטלת האחריות לכביש הזה?

הכביש נמצא במרכז העיר חדרה. גורם מוסמך במשטרה מסביר השבוע, "כבר שנים רבות שמבוצעות פניות, קודם כל לעיריית חדרה וגם לחברת "נתיבי ישראל" והן מעלות חרס. קטע הכביש המדובר נשאר מוזנח והתאונות נמשכות. עד היום מאות נפגעו, מבלי למנות את התאונות שלא מדווחות. זה מצב בלתי נסבל, שלא יכול להימשך כך. אנשים משלמים בחייהם וכנראה לאף אחד לא אכפת". לדבריו על הרשויות הנוגעות בדבר ובמיוחד עיריית חדרה והוועדה המקומית לתכנון ובניה, למצוא פתרון מיידי להולכי הרגל ומצב הכביש, כדי למנוע את הקורבן הבא. הוא מוסיף: "צריך להיות מעקה הפרדה במרכז הכביש, מעקה הפרדה ירתיע את הולך הרגל מלעבור שלא במעבר חצייה".

עמותת "אור ירוק" מתריעה:

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק

עמותת "אור ירוק" הוציאה השבוע (08.02.2016) הודעה לעיתונות, לפיה על עיריית חדרה ונתיבי ישראל לקחת אחריות ולפעול מיידית לפתרון הבעיה, במסמך שהכותרת שלו "הכתובת הייתה על הקיר".במסמך אומר שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ניתן היה אולי למנוע את המוות של שיראז לו התשתית בכביש הייתה מגינה עליה ולא חושפת אותה לסכנות" לפי המסמך ב-25 בינואר 2016, התקבלה תשובה מחברת נתיבי ישראל, כי סוכם שהסדרת קטע הכביש נמצא באחריות עיריית חדרה וזו תקדם תכנית להסדרתו.  לדברי אור ירוק, הגיע הזמן שגם חברת נתיבי ישראל וגם עיריית חדרה, יאחדו כוחות, כי אנשים נהרגים. על שני הגופים להתאחד ולמצוא את התקציב המתאים, שיוקצה לנושא על מנת למנוע את ההרוג הבא.

שמואל אבואב מנכ"ל אור ירוק "ניתן היה אולי למנוע את המוות של שיראז לו התשתית בכביש הייתה מגינה עליה ולא חושפת אותה לסכנות"

תושבים אומרים: "זה מטורף, אנחנו חיים בחרדה מתמדת"

ללא מעברי חצייה, תאורה, מדרכות או מעקות, חוצים מדי יום אלפי תושבים, את אחד האזורים המסוכנים ביותר בישראל – צומת כיכר המשטרה וצומת האלופים בחדרה. קטע זה נחשב על ידי המשטרה, כנתיב תחבורה בעייתי ומסוכן, שלא זכה לטיפול והסדרה מבחינת פיתוח עירוני ותנועה, מהווה סכנה ממשית למשתמשים בו, בעיקר הולכי הרגל. זאת צומת מרכזית וחשובה, רוויה שטחי מסחר ומשרדי ממשלה חשובים. גורם בכיר בעיר חדרה אומר: "למרות שמדובר בציר תחבורה ראשי, במרכז העיר, התשתיות והכבישים לא הותאמו עם השנים למציאות וכתוצאה מכך עוברי דרך רבים נפגעים במקום".

תושבי שכונת הזיתים, גני אלון, רסקו וקאונטרי קלאס הסמוכים, ובראשם ארז אלגון חבר ועד שכונת הזיתים, מתריעים כבר שנים על הסכנה בצומת האלופים, בקטע כביש 4 החוצה את חדרה, באמצעות עשרות פניות לראש העיר, מנכ"ל העירייה ולרשויות הרלוונטיות . עבור תושבים ובעלי עסקים המתגוררים באזור, ששנים מתריעים על חוסר במדרכות וסכנה בכביש, התאונות והפחד הפכו לשגרה.

רננה, אימא לשלושה ילדים המתגוררת ליד, מספרת: "מפחיד לחיות ככה, הכביש הוא סכנת נפשות, אני בחרדה כשהילדים משחקים למטה, כל שבוע יש תאונות פה. כל יום אפשר לשמוע חריקות בלמים, מכוניות נוסעות מהר והכי מסוכן זה כשיש פקק, מי שרץ בין המכוניות כדי לחצות, כמעט נדרס ע"י המכוניות מהנתיב הנגדי".

סשה, עובדת בסופר ליד אומרת: "אין מדרכות להולכי רגל או גשר חצייה, כשרוצים להגיע ברגל מכיוון כיכר המשטרה, אין ברירה ונאלצים להסתכן וללכת ממש על הכביש. הכביש הוא בתוך העיר, אין מדרכות והתחושה היא כמו ברולטה רוסית, לא פלא שיש פה כל כך הרבה תאונות".

"הנהגים מתבלבלים, הולכי הרגל חוצים את הכביש ומסכנים את חייהם, והכול תוהו ובוהו". צילום: מיכאל מרטינז.
"הנהגים מתבלבלים, הולכי הרגל חוצים את הכביש ומסכנים את חייהם, והכול תוהו ובוהו". צילום: מיכאל מרטינז.

זעקתה של המשפחה שאיבדה את שיראז;אנחנו לא מתכוונים לשתוק.

האב סמי, בעל מספרה מוכרת בחדרה, טוען כי בתו היא קורבן לרשלנות הרשויות, האחראיות על הסדרת הקטע הזה בכביש. "אני שילמתי את המחיר הכי יקר שיש, בגלל רשלנות טיפשית מצד הרשויות", הוא אומר. "לא יכול להיות שילדה כמו פרח תקפח את חייה בגלל רשלנות. מישהו צריך לתת את הדין על הרשלנות. אין במקום מעברי חצייה, המקום חשוך, אין שום דבר שמעיד שאתה נמצא במקום מוסדר".

האב אינו מתכוון לשתוק ומבקש גם להשמיע את זעקתו בפני מקבלי ההחלטות. "אף אחד לא יודע מה איבדתי, שיראז הייתה כל חיי. אני פונה לכל האחראים שיתעוררו ויעשה הכל, ובאמת הכל, על מנת שלא נאבד אף אדם בקטע הכביש הזה. אני מקווה שהבת שלי תהיה הקורבן האחרון במקום הזה". "האחראים חייבים להבין שהמקום הזה הוא כמו מערב פרוע – אף אחד לא יודע מי נגד מי, הנהגים מתבלבלים, הולכי הרגל חוצים את הכביש ומסכנים את חייהם, והכול תוהו ובוהו",אמר בכעס.

העיתונות הארצית עוסקת בנושא

בכתבה גדולה על הנושא, (לאחר שילד בן תשע נפצע באורח קשה) "הכתובת הייתה על הכביש" שפורסמה ע"י "Mynet" במרץ 2009, נוגעים בדיוק באותם תקלות בטיחותיות אליהם מתייחסת הכתבה דנן, עולה כי ועד תושבי השכונות הסמוכות, ביצעו אין ספור פניות מסודרות לעירייה, למשרד התחבורה ולחברה הלאומית לדרכים, בעניין בטיחות הולכי הרגל בכביש. במכתבם למנכ"ל משרד התחבורה, טוענים התושבים, כי באוגוסט 2007 ביקשה עיריית חדרה להסדיר חריגות במבנה צומת האלופים, הממוקם בצמוד והתושבים ביקשו שלא לאשר את החריגות, עד אשר לא יוסדר הנושא הבוער של בטיחות הולכי הרגל בכביש זה.     באותה כתבה (מרץ 2009), מסרה עיריית חדרה בתגובה: "האחריות והסמכות לשינויים בכביש הינם אך ורק של החברה הלאומית לדרכים. על פי בקשת העירייה… הפקידה בוועדה המחוזית תוכנית כוללת ורחבה להמשך שדרוג ציר התנועה בכניסה לחדרה ובהתאם להחלטות הוועדה גם יחלו העבודות."

היום בחלוף 7 שנים – לא בוצע מאומה!

אין מעבר חצייה - הולכי הרגל בסכנה
אין מעבר חצייה – הולכי הרגל בסכנה

בכתבה שפורסמה ב"מעריב" ב 11/1/2012 , בולטת ההתייחסות והבטחות העירייה לקידום ביצוע התיקונים במקטע הכביש המדובר. בכתבה עולה, כי היעדר התשתיות הראויות להולכי רגל עלה בשנים האחרונות לא אחת לדיון במועצת העיר חדרה, אולם פרק הזמן הארוך עד לביצוע, מעמיד בסכנה את התושבים הנאלצים ללכת על כביש 4 הסואן, בצמוד למכוניות, משאיות ואוטובוסים, במשך כל שעות היממה.  בעירייה טוענים: "האזור הזה לא באחריותנו, אבל אנחנו לוחצים להסדיר שם מדרכות".  "התוכנית מצויה בשלב קידום זמינות הקרקע. בלחץ ראש העירייה עבר הפרויקט לאישור משרד האוצר, עד לביצוע העבודות, נדרשת מהולכי הרגל התנהגות נבונה וזהירה הכוללת מעבר אך ורק במעברי חצייה ובצמתים מרומזרים".

היום בחלוף 4 שנים – לא בוצע מאומה!

תגובת חברת נתיבי ישראל:

"הכביש מתוחזק לאורך השנה במסגרת אחזקה שוטפת ומוקפדת בהתאם לדרישות הטיפול בתוואי ודרישות העירייה. רק לאחרונה הוחלט בשיתוף עיריית חדרה על פרוגראמה לפרויקט – רימזור צומת הרחובות הרברט סמואל וכביש 4, בהשקעה של מעל 14 מיליון שקלים. הרימזור יחליף את הכיכר הקיימת היום, יקל באופן ניכר על עומסי התנועה בכביש זה ויאפשר השתלבות נוחה ובטוחה בתנועה. בין היתר כולל הפרויקט טיפול בתשתיות הקיימות וחידוש האספלט והתאורה. החברה אף יידעה את העירייה על כך". חברת נתיבי ישראל קוראת למשתמשי הדרך לנהוג בזהירות ולהתאזר בסבלנות. 

תמונה מהצומת - בולטת ההתייחסות והבטחות העירייה לקידום ביצוע העבודות
תמונה מהצומת – בולטת ההתייחסות והבטחות העירייה לקידום ביצוע העבודות

תגובת עיריית חדרה:

למרות פניות מרובות מצידנו, אל גופי העירייה השונים ובעלי התפקידים בפרט, לא נתקבלו תגובות.  מתוך כתבה שהתפרסמה השבוע ב- Mynet, עיריית חדרה מגיבה לנושא: "לא ידוע לנו על תופעה, אלא על מקרה בודד ומצער מאוד. כביש 4 הוא באחריות מע"צ (נתיבי ישראל) והעירייה תדרוש שיפור מיידי של התשתיות".

הכיצד ניתן להשתמש במונח מקרה בודד, כשמדובר במקום שכ"כ הרבה נפגעים, שילמו בו מחיר?

תושב המקום – ארז אלגון, שנאבק במחדל כבר שנים, אומר: "לראש העיר הנוכחי כמו גם לקודם, יש תרומה לא מועטה למצב הבלתי נסבל והם בהחלט נושאים באחריות תורמת לתאונות".  להערכתו, משטרת ישראל מחויבת לפתוח בחקירת הנושא, לא קשה להבין שיש אשמים לתאונות. חייבים לעצור את אישי הציבור הנושאים באחריות, הם התרגלו כי כמו "טפלון" הימים ינקפו ושום דבר לא ידבוק בהם. מדובר פה ברשלנות פושעת ומעילה באמון הציבור, בעלי תפקידים ציבוריים ובראשם ראש העיר המכהן, צביקה גנדלמן הבקיא בנושא על בוריו, לא פעלו כמתחייב מתפקידם. הכיצד ייתכן שראש העיר שנלחם כ"כ הרבה לתיקון המחדל בצומת (בהיותו באופוזיציה), יחגוג את שנתו השלישית בתפקיד, יחלוש על תקציבים אדירים ובשטח לא נעשה מאומה למען בטיחות הולכי הרגל בצומת?!

"ראש העיר הנוכחי צביקה גנדלמן וסגניתו, שהתלהמו שנים כנגד ראש העיר הקודם על המצב הבלתי נסבל, קיבלו את המפתח לתיקון המצב ולא עשו מאומה, זה ממש מחדל!"

ע"פ הנתונים לעיל, משטרת ישראל חייבת לפתוח בחקירת הפרשה, לחקור את בעלי התפקידים שפעלו ברשלנות וגרמו להרג הנערה.

ללא מעברי חצייה. צילום: מיכאל מרטינז.
ללא מעברי חצייה. צילום: מיכאל מרטינז.

 

About The Author

Related posts